dinsdag 22 maart 2016

Al het einde van stageweek 3, wat gaat de tijd snel!!

Wat gaat de tijd toch zo snel als je bedenkt dat we hier al vijf weken zijn. Na een ontspannend weekend Bigi Pan zijn we begonnen aan onze nachtdiensten. Het eerste dat ons opviel was dat het een heel andere wereld was. Het was rustiger op de afdeling, je had continue begeleiding van de zusters en je hebt ook effectief tijd om je parturiënte te begeleiden. Soms was het zo rustig dat we niet wisten wat we moesten doen. Ik (Stephanie) voelde me thuis op de nachtdienst, Emma is meer een dagmens zullen we maar zeggen.

Ik moet toegeven, het is moeilijk om heel je ritme van dag naar nacht om te gooien. Ik had daarom ook gebruik van gemaakt van een hulpmiddel namelijk REDBULL. Dit hielp vooral de eerste nacht.  
Tijdens de eerste nacht heeft Emma een prematuur (32 weken) helpen ter wereld brengen, dit deed ze trouwens heel goed!! Terwijl ik en de vroedvrouw de prematuur hebben opgevangen. Ik heb nog geen neo – stage kunnen doen maar door dit heb ik toch nog een beetje ervaring bijgekregen. Onmiddellijk hebben we dan ook kennis gemaakt met de afdeling pediatrie. Zij vangen naast kinderen ook prematuren en pasgeborenen op die extra zorg nodig hebben.

De andere nachten waren rustiger, we hebben elk een 1 of 2 bevallingen erbij en hebben vooral kunnen oefenen op opnamen, onderzoeken en CTG’s. Door de rustigere nachten hebben we nu echt kennis leren maken met de zusters (vroedvrouwen) en zij met ons. Dit zorgt voor een andere en persoonlijk een aangenamere sfeer op dienst.

Onze laatste nacht was de nacht van donderdag op vrijdag dus we hadden enkel de vrijdag om uit te slapen. Dit is niet gemakkelijk om 2 redenen:
1              *   Je hebt een ander ritme (nacht – dag ipv dag – nacht)
*              *   Het is veel te warm om over de middag te slapen
Voor Emma lukt het redelijk goed om te slapen, maar ik sliep slechts 3-4uur en daarna kwam ik wakker helemaal in het zweet.

De zaterdag zijn we op dagtrip gegaan met Cynthia Mc Leod. Zij is een bekende schrijfster in Suriname van onder andere de bekende boeken: Hoe duur was suiker? De vrije negering, Maliënburg. Allemaal aangrijpende boeken die gebaseerd zijn op waargebeurde verhalen. De trip was zeer leuk, educatief en zeer interessant. Mevrouw McLeod wist dan ook alle verhalen en kon als geen ander mens vertellen. Zo zijn we naar het openlucht museum in Nieuw Amsterdam gegaan, maar we hebben ook Maliënburg gezien (een fabriek) en frederiksdorp (een oude plantage).


De zondag erna moest ik terug gaan werken en dit was toch wel pijnlijk. Want ik voelde nog altijd de vermoeidheid van de nachten in mijn lichaam. Toch heb ik geen spijt dat ik ben gegaan want ik heb geassisteerd met de opvang van de vrouw die in de lift was bevallen. En ik heb een baby opgevangen de geaspireerd en beademend moest worden. Twee zeer interessante casussen.  

Vele groetjes uit het zonnige Suriname

Emma en Stephanie 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten